-Finns det cache, finns det hopp!

Skördefesten 2012

# Avslutningsmiddag på Eksgården i Gårdby

Skördecaching 2012

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-30 10:18:27

Sammanfattning av Skördefesthelgen 2012: 400 km, 2 dagar, 8 cacher på fredagen & 5 cacher på lördagen. Övernattning på Södra Bruket i Degerhamn samt avslutningsmiddag på Eksgården i Gårdby.

Vi drog över redan på fredagseftermiddan och det var hyfsad trafik över Ölandsbron och i Färjestaden loggade vi cachen vid fotbollsplanen och ytterligare 7 st runt Färjestaden, bl.a Nordens största väderkvarn.

Lördagens cacher bestod av Sandbergen mellan Färjestaden och Mörbylånga, Borgholms Slott, Ölandstoppen, Odens Flisor och mysten Gårdby Sandhed.

Hoppas nu att det blir bra väder i veckan så vi kan ta lite burkar i Växjö annars blir det en lång väntan till nästa helg då vi hoppar söndagens runda.

Skördefestbilder får ett eget inlägg..............Over and Outh! smiley

Wetcaching

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-23 22:14:29

Sammanfattning av 20120923: 105 km, 8 tim, 13 cacher o fika på Lantcafet på Bergqvara Gård.

Dagens cacherunda började med en logg i Fylleryd. Fortsatte sen snabbt i väg till Räppevallen för att beskåda dotterns match mot just Räppe. Vi vann för övrigt med 3-0. I närheten loggades Sugar Sugar som ligger intill Reppe Glykos. Det gamla bryggeriet Reppe Bayerska Bryggeri hittades oxå.

Sen var det dags för Bergunda kanal där det blev jag som fick gå in. Här skulle man behövt vadarstövlar för att inte bli blöt.....men det är ju ingen sport. Tre cacher runt Bergqvara Gård och sen blev det kaffe o räkmacka på Lantcafet.

Nothemmet hittades oxå. Aldrig hört talas om dett a ställe men för Er som viull veta är det platsen där räddningskåren i Värend kör sina övningar. Innan I11 cacherna så loggades den lätta. Inom I11 området finns en hel del cacher och vi klippte tre av dessa.

Slutligen loggades Biparadiset som ligger i natursköna naturreservatet Bokhultet. Till helgen är det Ölands Skördefest och fest blir det samt förmodligen några burkar oxå. Over and Out! smiley

Aboda Klint

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-16 19:45:54

Sammanfattning av 120916: 205 km, 7 tim, 7 cacher och en härlig räkmacka på Cafe Aboda Klint.

Dagens cache resa hade vi som mål Aboda Klint. Vi började dock med att plocka Falheims Midsommarstång strax innan Orrefors. Sen cachen Ut på landet 4 och därefter besökte vi Waterpower som vi hittade precis på den plats där den inte var när vi var där den 21 april.

Imponerande utsikt vid Aboda Klint som ej besökts tidigare. Cafe Aboda Klint har öppet söndagar 11-18 så även idag. Vi tog varsin räkmacka som varmt rekommenderas. När kaffet både runnit ner och ut gick vi ut för att leta upp Cachen Aboda Klint och det var inga problem.

MultiCachen Strövtåg vid Aboda Klint innebar besök på 4 platser innan slutgömman fixades. Det första steget var upp i utsiktstornet och lite mer än halvvägs sa hela kroppen ifrån (är lite höjdrädd.....) benen började darra och jag fick en konstig känsla i kroppen. Geosambon fick ta de sista stegen upp och hämta ner siffrorna. Sen var det backträning i slalombacken och vidare till -vila en stund och de slutliga siffrorna vid vindskyddet. Slutgömman vållade lite problem för GPSen på IPaden men hittades till slut.

Nu återstod bara 2 till denna dag, nämligen Ripans Kråksmåla och Mr Franz Emil Björmans gamla glashytta Skoga, som båda hittades ganska lätt. Hoppas nu att vi kan ta en cacherunda i Växjö på onsdag annars blir det en lång väntan tills nästa helg och då blir det Karlskrona på lördagen. Over and Outh! smiley

Akvedukten

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-12 21:09:29

Sammanfattning av 120912: Tjänsteresa med Vida Paper och en cache.

För första gången har jag fått lön då jag loggat en cache. Det var under en tjänsteresa då vi besökte Håfreströms nedlagda Papppersbruk för att titta på en del i anläggningen och första utan Geosambon.

Efter besöket tog vi oss till den berömda Akvedukten och pågående slussning. Medan gänget tittade på detta skådespel drog jag iväg de där 71 meterna för att leta efter burken. Med mej fick jag en i gänget som ville se hur det funkade. Gömman hittades lätt och loggades.

Nästa planerade runda blir på lördag....Over and Outh!

Evil Genius

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-09 21:18:46

Sammanfattning av 120909: 150 km, 8 tim, 20 cacher å fika på Östregårds antik o loppmarknad.

Vi började dagens runda med 2 st One the road, 2 st In to the wild samt Lövsjön. Serien Evil Genius innefattar för närvarande 3 cacher. Samtilga med hög rating på både svårighet & terräng. De tre ihop gav typ 33 poäng. Svåra var de, men alla tre hittades med lite olika hjälpmedel.

Vi fortsatte sen vår resa upp till Åby. Vi löste multin men kunde inte logga, då på platsen, det var möcke folk som bevittnade Ångaren Thors ankomst då den fyller 125 år. Den får vi ta en annan dag. Musikkåren från Målerås spelade.

Besök på bandybanan gjordes för första gången fast idag var det ju ingen is.....men en cache fanns det där.

Målet för dagen var ju besök på den stora loppisen Östregård där vi dock började med fika sen loppisrunda och slutade av med en loggad cache. I Moheda loggades bl.a den vackra kyrkan och på väg mot Alvesta loggades både barnkolonin, Kronobergs segelflygklubb och slutligen den sista för idag och som flera har dnf:at, Dansjöbadet.

Nu blir det en lång väntan tills nästa helg. Over and out!

Kates Event 120908

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-08 17:21:49

Sammanfattning av 120908: 112 km, 7 tim vilket innefattar besök/fika på Eventet, Shoppingrunda i Nybro och slutligen besök på Emmaboda Marknad.

Dagens enda loggade cache blev Eventet -Samling vid Brukskontoret vid Bodabruks glasbruk. Med oss fick vi mugglartvillingarna Samuel o Hanna. Kate bjöd på vackert men blåsigt väder och en sjuhel--tes massa goa kakor och gott kaffe precis lagom till 11:00. Vi tackar Kate för Eventet. Några bilder blev det.....

Imorgon blir det en hel del, förhoppningsvis iaf, loggade cacher, då vi som utflyktsmål för dagen har Östregårds antik o loppmarknad utanför Moheda.

Over and Out smiley

Hovettrippeln

September 2012Skapad av Paul Karlsson 2012-09-06 19:14:02

Sammanfattning av 120906: 20 km, 1 tim å 3 cacher....samtliga i Hovmantorp.

I kväll rensade vi rent i Hovmantorp på cacher så nu lyser det glada smiley igen.

Vi började med Såg-viken fortsatte med Stationsviken och slutligen cachen vid Sandviks Glasbruk. På lördag blir det nog ett besök på Himmelskimmers fikaevent "Samling vid brukskotoret" i Boda. Over and outh! smiley